Aktuálna pieseň

Názov

Umelec

107, 2 FM - LADÍME S VAMI. VŽDY A VŠADE!



107, 2 FM - LADÍME S VAMI. VŽDY A VŠADE!

Background

Aplikácia Clubhouse: Ako funguje a prečo ju používať

Napísal na 18. marca 2021

Máte Clubhouse? Ak nie, minimálne ste si na sociálnych sieťach všimli niekoho, kto ponúka pozvánku na diskusiu. Aplikáciu už používajú aj pedagógovia FMK.

Aplikácia Clubhouse môže predstavovať svetlú stránku pandémie. Vznikla takmer pred rokom, v apríli 2020, ale svoj najväčší dosah má na Slovensku práve teraz. Nová americká platforma spadá medzi sociálne siete, ako Instagram či Facebook. Na rozdiel od nich túto aplikáciu môžu zatiaľ používať len majitelia Apple zariadenia, teda na IPhonu alebo IPadu.

V čom je Clubhouse iný?

Nová sociálna sieť je zameraná len na audio. V tejto aplikácií nenájdete nijaké políčko pre like, komentár či status. Môžeme ju nazvať aj „live podcast“, kde môžete iba počúvať aktívnych členov alebo požiadať o slovo a pridať sa k debate.

Diskusiu je možné počúvať len naživo a žiadna sa nedá nahrať alebo vypočuť neskôr. Poslucháč si tak užíva ozajstnú talkshow ako kedysi v kaviarni. Clubhouse je stále v testovacej fáze, preto môžeme očakávať drobné úpravy. Najžiadanejšia zmena je používanie Clubhouse aj v operačnom systéme Android.

clubhouse
Clubhouse zatiaľ funguje len v zariadeniach Apple. Zdroj: neilpatel.com

Služby platformy môžu využiť aj firmy a umelci. Clubhouse ponúka možnosť zdieľať novinky so zákazníkmi či fanúšikmi, ktorých si oni sami vyberú. Ďalším spôsobom využitia je učenie sa cudzieho jazyka tým, že sa prihlásite do zahraničnej „roomky“.

Ako funguje aplikácia Clubhouse?

Aplikáciu si jednoducho stiahnete na Apple Store. Prihlásite sa pomocou pozvánky od iného používateľa a vytvoríte si profil. Po stiahnutí sa dá tiež registrovať bez pozvánky. V tom prípade treba počkať, kým vás niekto iný potvrdí. Keďže aplikácia sa vzťahuje na telefónne číslo, automaticky vám ukáže, ktoré vaše kontakty tiež používajú Clubhouse.

Na domovskej stránke je každý deň zobrazených viacero plánovaných diskusií, do ktorých si môžete vyžiadať pozvánku. V miestnosti sa vám zobrazia všetci aktívni komunikanti alebo len poslucháči. Počas diskusie môžete hocikedy odísť, pozvať ďalších dvoch ľudí a tiež sa prihlásiť o slovo.

clubhouse
Diskusia sa nedajú nahrávať ani nijak inak zaznamenať. Zdroj: joinclubhouse.com

Ako používatelia máte možnosť vytvoriť si vlastnú miestnosť a pozvať tam ľudí na rozhovor o téme, ktorú si sami vyberiete. Okrem týchto miestností si môžete tiež vytvoriť klub – niečo ako skupina na Facebooku. Aby fungovala, najprv v aplikácii pošlete žiadosť o jej vytvorenie a následne musíte usporiadať minimálne tri diskusie do týždňa. Clubhouse sa tak snaží motivovať k pravidelnej práci používateľov.

Kto môže používať aplikáciu?

Najjednoduchší prechod od nahrávania podcastu k live rozhovoru na Clubhouse má pravdepodobne tvorca alebo moderátor podcastov. Môže viesť live rozhovor s hosťom a ďalšími poslucháčmi. Prípadne si po vydaní nového dielu pozve svojich poslucháčov na nezáväznú diskusiu.

Napríklad Zuzanu Kovačič Hanzelovú, novinárka denníka SME z podcastu Rozhovory ZKH, alebo aj DJ EKG, ktorý má podcast s priateľmi Vo štvorici na panvici, sú často aktívni na Clubhouse.

clubhouse
Tvorcovia podcastu, influenceri či firmy používajú Clubhouse. Zdroj: clubhouse.com

Influenceri môžu spolu s Instagramom využívať aj túto novú platformu na komunikáciu s fanúšikmi, zdieľanie dôležitých tém či prezentáciu nových spoluprác s firmami. Napríklad Exploited a Rytmus tiež radi komunikujú so svojimi fanúšikmi cez aplikáciu.

Dokonca aj veľké značky, ktoré chcú osloviť širokú škálu zákazníkov, sú aktívne na Clubhouse. Možnosť prehovoriť k ľudom využívajú na budovanie zákazníckej lojality alebo zvýšenie povedomia verejnosti. Online prezentáciu už uskutočnili firmy ako Martinus, Dedoles či Pillsner Urquell.

Clubhouse aj na FMK

Aj vyučujúci našej fakulty spustili diskusiu na Clubhouse. Doktor Marek Šimončič a magister Dominik Mičuda začali práve preto, že im chýbal priestor a možnosť voľne diskutovať. Na začiatku sa venovali najmä fakultným témam súvisiacim s ich prácou.

Následne zapojili aj svojich poslucháčov, čo sú väčšinou študenti FMK. Tí samostatne navrhujú, o čom chcú diskutovať. Väčšinou sú to témy z mediálneho prostredia, sociálne siete, Instagram a ich funkcie či problémy. Medzi poslucháčmi stále prevažujú študenti UCM, ale pridávajú sa aj ľudia z externého prostredia, ktorí majú chuť debatovať.

Vyučujúci našej fakulty tiež diskutujú na Clubhouse. Zdroj: digitalagencynetwork.com

V budúcnosti chcú rozširovať diskusie medzi študentov a taktiež zapojiť ostatných vyučujúcich. Radi by preberali témy, ktoré by študentom pomohli so štúdiom a odpovedali na otázky, ktoré sa boja spýtať na prednáškach.  

 „Verím, že Clubhouse môže dopomôcť k tomu, aby ľudia prekonali strach a začali sa viac pýtať a informovať. Aj keď študent môže mať pocit, že je to hlúpa otázka, na Clubhouse ju môže položiť. Bez obáv sa môže opýtať čokoľvek, “  vysvetlil ich cieľ Dominik Mičuda.

Aplikáciu by určite odporučili každému, kto má možnosť nainštalovať si ju. Vyzdvihujú najmä prístup k informáciám priamo od ľudí z praxe a postupné zapájanie sa osobností z masmediálnej sféry.


Možnosti čitateľa

Zanechajte komentár

Váš email nebude publikovaný. Povinné polia sú označné *