Aktuálna pieseň

Názov

Umelec

107, 2 FM - LADÍME S VAMI. VŽDY A VŠADE!



107, 2 FM - LADÍME S VAMI. VŽDY A VŠADE!

Background

Nomofóbia – trpíte závislosťou na telefóne aj vy?

Napísal na 25. novembra 2020

Máte potrebu stále kontrolovať svoj telefón? Čoraz viac ľudí trpí diagnózou zvanou nomofóbia.

Nomofóbia je termín, ktorý môžeme definovať ako strach z bytia bez telefónu. Názov pochádza z anglickej frázy no mobile phone phobia. Ľudia, ktorí ňou trpia, sa chorobne boja toho, že ak nebudú mať v dosahu svoje mobilné zariadenie, prídu o novinky alebo dôležité informácie.

Taktiež môžu pociťovať stres, keď sa im vybíja batéria. Jednoducho si nedokážu bez telefónu predstaviť svoj deň a myšlienka na to, že by si niekde telefón zabudli, im spôsobuje veľký stres.

V súčasnosti trpí nomofóbiou stále viac ľudí. Zdroj: entrepreneur.com

Podľa výskumov je nomofóbia čoraz viac rozšírená, najmä medzi mladými ľuďmi. Štúdia z roku 2017 ukázala, že zo 145 študentov prvého ročníka medicíny v Indii, malo 17,9 % študentov veľmi mierne príznaky nomofóbie. 60 % študentov malo stredné a 22,1 % študentov závažné príznaky.

Ako zistím, či trpím nomofóbiou?

Medzi fyzické príznaky patrí zvýšené potenie, rýchly tlkot srdca, tlak na hrudi, problémy s dýchaním či chvenie tela. Emočné príznaky zahŕňajú paniku alebo stres, ak nemáte v blízkosti svoj telefón, podráždenosť, úzkosť, ak viete, že telefón budete musieť na nejaký čas odložiť. Taktiež sem môžeme zaradiť neschopnosť sústrediť sa na prácu, školu či konverzáciu.

Ľudia, ktorí touto fóbiou trpia, majú potrebu si brať telefón všade so sebou, aby im žiadna nová informácia neunikla a necítili diskomfort. Prejavuje sa to napríklad takto:

  • beriete si telefón so sebou na toaletu či do kúpeľne,
  • potrebujete hneď po zobudení skontrolovať svoj telefón,
  • nedokážete bez neho zaspať,
  • máte neutíchajúcu potrebu pri každej činnosti kontrolovať notifikácie,
  • väčšinu dňa trávite používaním telefónu (schválne si pozrite vo svojom telefóne, koľko hodín ste na ňom strávili a aké aplikácie vám zobrali najviac času),
  • cítite sa frustrovane a bezmocne, ak ste dlhšie neskontrolovali upozornenia.

Ako sa chrániť?

Ak máte pocit, že máte nábeh na nomofóbiu, zo začiatku si viete pomôcť aj sami. Vyhraďte si počas dňa čas, ktorý strávite na telefóne. Pri dôležitých činnostiach telefón odložte, prípadne si nastavte tichý režim.

Ak si potrebujete oddýchnuť a idete napríklad na prechádzku alebo s priateľmi von, nechajte telefón doma a nerozptyľujte sa ním zbytočne. Určite to ocenia aj vaši priatelia.

nomofóbia
Vaši priatelia určite ocenia, ak pri stretnutí odložíte telefón. Zdroj: kernvalleysun.com

V prípade, že potrebujete váš telefón denne na prácu, vyhraďte si jeden víkendový deň na detox od všetkých technológií. Ak cítite, že vám to nepomáha a váš problém je vážny, skúste vyhľadať odbornú pomoc od psychológa.

Zdroje: healthline.com, eduworld.sk


Možnosti čitateľa

Zanechajte komentár

Váš email nebude publikovaný. Povinné polia sú označné *



× Whatsapp do štúdia Dostupné od 07:00 do 18:00