V sobotu k nám do Aetter rozhovorov zavítala Zuzana Belková, ktorá nám priblížila Festival rozhlasovej hry a ako sa môžeme zapojiť. Prezradila nám aj, ako vníma spojenie jej profesionálneho a odborného pôsobenia.
Zuzana Belková, okrem toho, že je dramaturgička rádia Devín, moderátorka a redaktorka, je aj študentka tretieho stupňa vysokej školy. V rámci svojej pedagogickej činnosti pôsobí na Univerzite sv. Cyrila a Metoda, kde učí rozhlasovú žurnalistiku. Taktiež je aj zástupkyňa pre Festival rozhlasovej hry, ktorý sa bude konať 27. až 29. októbra v Trnave.
V rozhovore nám poradila, kde môžeme online nájsť a vypočuť si rozhlasové hry a vysvetlila, čo je vlastne rozhlasová hra. Tiež nám porozprávala, aká je jej úloha v slovenskom rozhlase a či je nejaký rozdiel medzi rádiom Devín a rádiom Regina.
V rozhovore sa dozviete aj:
- aký je jej vzťah k literatúre,
- čomu sa bude venovať vo svojej záverečnej práci,
- prečo sa rozhlasovej hre vraví, že je to kráľovná rozhlasových žánrov,
- ako vníma svoju pedagogickú budúcnosť,
- a mnohé iné.
Ako ste sa dostali do rádia?
Akékoľvek dlhotrvajúce cesty začínajú väčšinou sériou náhod a aj tá moja nebola výnimkou. Hneď tesne po skončení vysokej školy som bola v tom životnom nastavení, že treba skúšať veľa nových vecí. Medzi tie nové veci patrila aj návšteva jedného konkurzu v slovenskom rozhlase. Lebo veď prečo si to nevyskúšať, keď človek predtým recituje a je mu blízke umelecké slovo. Vyskúšala som si to a zažila som aj veľmi pozitívnu spätnú väzbu. Akurát, že tá spätná väzba nemala pozitívnu koncovku, pretože aktuálne nebolo vytvorené pracovné miesto, ktoré by bolo pre moju špecializáciu vhodné.
Tak som potom chvíľu učila gymnazistov v Bratislave. A ako som tak učila, tak zrazu sa vytvoril priestor pre externú spoluprácu. A ja som vtedy a myslím si, že aj v súčasnosti, bola v nastavení, že nič neodmietam a všetko chcem vyskúšať. Čiže vyskúšala som to a fungovalo to. A keď sa postupom času uvoľnilo miesto, tak som sa stala aj internou redaktorkou literárnej redakcie v slovenskom rozhlase.
Aká je tá vízia, čo chcete zmeniť, respektíve čo chcete dosiahnuť, keďže máte teraz ten priestor?
V rádiu Devín by som chcela ponechať to, čo je na ňom dobré. A to je to, že saturuje poslucháčske potreby, ktoré by žiadne iné médium na Slovensku saturovať nemohlo. Neviem si predstaviť typ rádia, kde by taký veľký priestor dostali prenosy z metropolitnej opery v New Yorku, iných prestížnych operných domov, klasická hudba, folk alebo jazz. Skrátka menšinová hudobná produkcia. Zároveň je tam veľa čítaní na pokračovanie, rozhlasových hier a literárno-dramatických formátov a aj publicistika a reflexia.
A čo by som možno chcela posunúť na o kúsok vyššiu úroveň, tak to je miera komunikatívnosti. Aby to rádio nebolo, zvyknem používať metaforu o rádiu v slonovinovej veži, také, že len pre elitárov, kultúrnych, ľudí uzavretých do takej malej bubliny. Asi by som chcela, aby rádio Devín hovorilo čo najprístupnejším jazykom. Teda nevzdávať sa odbornosti, ale zároveň možno zvýšiť mieru prístupnosti obsahu.
Čo je vo vašej profesii teda dôležitejšie: hlas alebo uši?
Pre mňa je dôležitý obsah, pretože ten hlas je fajn. Ak je to niečo, čo uchu lahodí, je príjemné. Je to v takej tónine, že to poslucháča, poslucháčku osloví. Ale v rozhlasovej histórii sú aj spíkri, moderátori, ktorí mali dosť šialené hlasy, aj račkovali, aj mali rôzne farby hlasu. Ale pokiaľ mali čo povedať, tak boli schopní naviazať na seba veľkú skupinu fanúšikov, poslucháčov, ktorí hltali všetky relácie s nimi.
Čiže možno som ja ako poslucháčka dosť tolerantná voči tomu, čo počujem, pokiaľ to má pre mňa zmysel. Pokiaľ tam dostanem aj informáciu, aj emóciu, aj skrátka ten zásah v takej podobe, v akej mi to intelektuálne vyhovuje.
Ako sa môžem zapojiť do súťaže Festival rozhlasovej hry?
No otázkou je, v akej role. Tá najťažšia je asi stať sa autorom rozhlasovej hry. Tam by som dala do pozornosti všetkých dramaturgov, ktorí pôsobia aktuálne v odbore slovesného obsahu, ktorí sa vôbec nebránia tomu, aby ich oslovili aj ľudia, s ktorými predtým nespolupracovali. Samozrejme, že výhodou je, ak je to človek, ktorý už má vybudované nejaké meno v divadelnom alebo scenáristickom prostredí, ale nikde nie je napísané, že sa neobjaví len tu.
Keď je náhodou niekto študent Fakulty masmediálnej komunikácie a chcel by mať rozhlasovú hru v éteri slovenského rozhlasu vo vysielaní rádia Devín, tak to má takzvanú skratku. Pretože tak, ako Peter Pavlac vytvoril projekt Fórum mladých autorov určený pre študentov divadelnej fakulty VŠMU v Bratislave, tak jeden rok na ňom už participovali aj študentky z FMK. Takto vznikli dve hry. Tie súťažili, no jedna z nich sa zhodou okolností dostala aj na ten short list.
Viac sa dozviete v celej epizóde Aetter rozhovorov, ktorú nájdete na streamovacích platformách. Okrem tohto rozhovoru si tam môžete vypočuť aj epizódu s Adriánom Kobetičom, kde sa dozviete o aktuálnych výstavách v Trnave, rozhovor s Dušanom Blahútom o seminároch UMENIE PREDNESU alebo rozhovor s fotografom a cestovateľom Michalom Hertlíkom.
Autorka: Zuzana Katarína Sihelská