V najnovšej epizóde podcastu sme sa s Marošom Šestákom rozprávali o tvorbe videoklipov pre známych raperov, či o tom, ako sa z introverta stal človek, ktorý po boku skupiny DMS brázdi slovenské kluby.
V ROZHOVORE SA DOZVIETE:
- Čo sa skrýva za videoklipom 7DIGITS od Separa,
- Ako vyzerá celý proces tvorby videoklipov,
- Ako začať s videotvorbou,
- Bez čoho si Maroš nevie predstaviť svoj deň,
- A mnohé iné.
Od maľovania až k videoprodukcii
Maroš Šesták našiel svoju cestu k umeniu už v detstve. Hoci otec dúfal, že sa bude venovať športu, jeho mama ho skôr viedla smerom k umeniu. Už vtedy sa začal formovať jeho umelecký duch a okrem kreslenia sa venoval aj maľovaniu. „Od malička som sa venoval viac umeniu, ako športu,“ spomína.
Maroš priznáva, že keď prišlo na výber školy, tak umenie ho priviedlo na filmovú školu v Košiciach, kde začal iba s citom pre kresbu a maľbu, ale bez znalostí o fotografii či videu. Práve tam, okolo jeho 17-18 rokov, objavil vášeň pre video a fotografiu. Po strednej škole chcel ísť aj na vysokú, a chvíľu dokonca študoval na VŠMU v Bratislave, avšak skôr ho napĺňala práca, takže po dvoch rokoch odišiel a začal sa plne venovať videoprodukcii.
Spolupráca s rapermi
Po škole postupne začal rozvíjať svoju tvorbu a neskôr sa dostal do kontaktu so Smartom, pričom práve toto rozhodnutie ho priviedlo ku skupine DMS, ktorej začal natáčať vlogy. „Smart pridával príbehy na Instagram s obrazmi, a potreboval niekoho, kto ich nafotí. Ja som bol prvý, čo mu odpísal. Neskôr prišiel, nafotil som mu ich a on bol spokojný, čím sme nadviazali komunikáciu,“ priblížil. Neskôr mu povedal, že sa venuje aj videu, pričom akurát vtedy DMS hľadali kameramana, ktorým sa napokon stal Maroš.
Maroš má za sebou množstvo projektov s rôznymi interpretmi, ale na jeden natáčací zážitok spomína obzvlášť rád. „Najviac mi utkvelo v pamäti natáčanie s PTK a Yzomandiasom,“ priznáva. „Boli to strašne milí ľudia. Čakal som, že budú povahovo úplne iní, ale boli trpezliví. Dali mi priestor na realizáciu mojich nápadov.“ Takýto prístup je podľa neho medzi interpretmi vzácny, keďže mnohí z nich často tlačia a chcú mať projekt čím skôr hotový.
Ako veľkú motiváciu tiež berie to, keď ho napríklad na koncertoch zastavujú ľudia a chvália jeho tvorbu. Tiež aj keď vznikajú rôzne reakcie na jeho zábery. „Keď sme dali von videoklip 7DIGITS, tak sme cestovali na východ. Separovi volali rôzni interpreti, ktorí mu vraveli, že znova posunul level. To ma potešilo,“ opisuje konkrétnu situáciu.
Ako tvorí videoklipy, v ktorých používa 3D efekty?
Maroš priblížil, že najviac komplikované na tvorbu bolo vytvorenie štadióna pre videoklip DOJDI od Separa. Najzložitejšie to bolo najmä po technickej stránke, pretože práve pri tvorbe efektov do tohto vizuálu mu sekal počítač a bol prinútený kúpiť nový. Tento konkrétny vizuál pripravoval približne dva týždne. „Nebavíme sa tu o ôsmich hodinách, ale skôr tak o 16 až 18 hodinách denne,“ dopĺňa.
Zo začiatku modeloval objekty sám, no uvedomil si, že je to časovo neefektívne. „Existuje technika, ktorá sa volá kitbashing, kde vlastne skladáš modely. Máš banku na 3D modely, z ktorej vyberáš objekty, ktoré sa ti hodia, a tie potom posúvaš v tej scéne,“ vysvetľuje Maroš Šesták. Táto metóda mu umožňuje rýchlejšie tvoriť a zamerať sa na detailné úpravy.

Tak tomu bolo napríklad pri videoklipoch pre PTK a Yzomandiasa, kde použil hotové modely áut, ktoré následne prispôsobil. Rovnako ide aj o štadión, ktorý bol kúpený ako samotný model a následne bol prerobený, aby vyzeral ako štadión na Tehelnom poli.
Aj napriek tomu, že sa snaží mať všetko pripravené, tak žiadna práca sa nezaobíde bez komplikácií. „Keď sme točili 7DIGITS pre Separa, tak sa nám pokazila strecha na aute a museli sme vymýšľať niečo iné, pričom sme mali málo času na postprodukciu,“ približuje pozadie videoklipu ku skladbe 7DIGITS.
Maroš: Hlavne začnite a neprestávajte
„Všetko, čo viem, som sa naučil sám, ako samouk, väčšinou cez YouTube. Po škole som prišiel domov, a do večera som pozeral tutoriály a trénoval,“ priznáva. Rozhodne je dobré aj aktívne vyhľadávať príležitosti – osloviť ľudí, ktorých sledujete na sociálnych sieťach. Ponúknuť im napríklad pomoc pri projektoch a postupne si budovať kontakty. Môže ísť pokojne aj o malú pomoc v podobe fotenia alebo natáčania záberov zo zákulisia.
Medzi praktické rady pre ľudí, ktorí začínajú s videotvorbou, približuje napríklad vytvorenie si rozhľadu v tom, čo idete a čo chcete robiť. K takejto práci podľa neho stačí na začiatok aj telefón. Dôležité je najmä robiť to pravidelne – hlavne začnite a neprestávajte.
Viac sa dozviete v celej epizóde Aetter rozhovorov, ktorú nájdete na všetkých streamovacích platformách. Okrem rozhovoru s Marošom tam nájdete aj epizódy so Simonou Benetinovou o tom, ako sa správne saunovať, investorom Romanom Kružliakom o investíciách do nehnuteľností, či trickerom Matúšom Turanským.