Aktuálna pieseň

Názov

Umelec

107, 2 FM - LADÍME S VAMI. VŽDY A VŠADE!



107, 2 FM - LADÍME S VAMI. VŽDY A VŠADE!

Background

Odmrazte s nami predsudky o hernej novinke Frostpunk 2

Napísal na 21. októbra 2024

Špecialisti herného štúdia 11 Bit Studios využívali všetok čas na vývoj, aby hra Frostpunk 2 prekonala očakávania hráčov. To naznačuje aj posun dátumu vydania z leta na začiatok jesene tohto roku. Čím teda dokáže táto novinka ohúriť?

Hra Frostpunk 2 (FP2) za pár týždňov od oficiálneho vydania získala množstvo zmiešaných recenzií. Hráči ju výrazne porovnávajú s jej predchodcom, hrou Frostpunk (FP) z roku 2019, čo je vo svojej podstate najväčší kameň úrazu. Síce hry zdieľajú rovnaký názov, ale tento sequel vám ponúka úplne iný pohľad na rovnako mrazivý post-apokalyptický svet a život v ňom. Prinášame vám tri najväčšie rozdiely spomínaných hier, ktoré vás možno presvedčia si o novinke Frostpunk 2 pozrieť viac.

1. odlišný spôsob hrania

Hry síce majú rovnakú tému chladného post-apokalyptického sveta, ale ich spôsob hrania výrazne ovplyvňuje časové usadenie deja. Kým FP odzrkadľuje tvorbu mesta Nový Londýn úplne od základov s 80 obyvateľmi, dej FP2 sa odohráva 30 rokov po založení tohto mesta. Hráč teda začína už s nejakými základnými vynálezmi a fungujúcou kolóniou, ktorú ďalej rozširuje. Technologický pokrok vo FP2 vidíme napríklad aj na prechode zo spaľovania uhlia na olej v centrálnom jadre.

Skutočnosť, že hráč má za úlohu rozširovať už funkčné mesto, priniesla do FP2 väčší priestor na mape, širší pohľad na mesto a systematickejšie rozkladanie mestských častí. Hra kladie dôraz na komplexné rozdeľovanie mestských celkov, ktoré plnia rôzne funkcie a nie na stavbu samostatných budovy na šetrenie priestoru na mape ako vo FP.

2. Politika na vyššej úrovni

Spoločnosť už nie je na úrovni malej kolónie preživších, kedy ich vodca (hráč) sám rozhoduje. V pokračovaní FP2 sa rodí nová generácia a cieľom nie je iba prežitie, ale tvorba organizovanej spoločnosti, v akej boli ľudia pred apokalypsou. Boli pridané názorové frakcie a hráč ako vodca musí zabezpečovať dobré vzťahy a uspokojovať potreby jednotlivých frakcií.

Zákony hráč neschvaľuje „len tak“ podľa jeho uváženia, ako to bolo vo FP, ale vedie sa hlasovanie za prítomnosti rady mesta, ktorá sa skladá zo zástupcov jednotlivých frakcií. Podľa kvality vzťahov medzi hráčom a týmito frakciami môžu prekladaný zákon schváliť alebo odmietnuť. Každý systém má svojich odporcov, čo vo FP2 tiež nechýba a hráčovi tak vytvára prekážky v hre.

3. Evolúcia vizuálu

Nakoniec si spomenieme prvok, ktorý si ktokoľvek hneď všimne ako prvý – grafické spracovanie hry. Zachytenie temných časov v spojení so zúfalosťou a zároveň nádejou na lepší koniec určite nebolo jednoduché. Avšak v prípade oboch hier sa vizuál vývojárom podaril a dotvára to tak celkový herný zážitok k dokonalosti.

Prvá časť hernej série má viac kreslený až animovaný vibe, a takýto štýl spracovania vizuálu má úspech v širokom spektre publika. Na druhú stranu hra Frostpunk 2 ponúka kvalitný realizmus, čo nemusí hneď znamenať úspešný titul, no v tomto prípade to určite dodalo na autenticite príbehu a hráč sa jednoducho vžije do deja.

Toto detailné zameranie na vizuál dovolila najmä širšia ponuka technických možností súčasnej doby, čo pravdepodobne poskytol väčší rozpočet. FP2 môže ďakovať úspechu svojho predchodcu FP, ktorý dovolil malému indie štúdiu vytvoriť ďalšiu kvalitnú hru, čo dokáže konkurovať iným AAA titulom na trhu.