Do kín prišiel nový film zobrazujúci počiatky kariéry jedného z najznámejších spevákov sveta. Bob Dylan: Úplne neznámy odkrýva nielen Dylanov život, lásky, ale aj komplikovaný vzťah s folkovou hudbou.
Film o Bobovi Dylanovi prišiel do slovenských kín na začiatku februára. Jeho hlavnou myšlienkou je priblížiť začiatok kariéry speváka, ktorý si stráži svoj súkromný život. Tento fakt reflektuje aj názov samotného filmu, teda Úplne neznámy.
Čo nám film prezradil?
V úvodnej scéne vidíme mladého, ani nie 20 ročného Boba Dylana, ktorý si zatiaľ hovorí Bobby. Bobby sa práve nachádza na jeho ceste za svojím hudobným vzorom, folkovým spevákom Woodym Guthrierom. Dylan, stvárnený Timothéem Chalametom, sa s ním stretáva v nemocnici. Tu spoznávame aj ďalšie veľké meno folku – Peta Seegera v podaní Edwarda Nortona.
Mladý Bobby si oboch získa svojím jedinečným hlasom a talentom na písanie textov, keď im zahrá pieseň Song to Woody, ktorá je, ako už jej názov napovedá, určená pre Woodyho Guthriera. Tento moment je iskrou zapaľujúcou oheň v Bobbyho kariére na výslnie folkovej hudby.
Vo filme dôležitá scéna, ktorá sa v realite nikdy nestala. Dylan sa síce stretol s týmito velikánmi, ale za iných okolností a pieseň pre Woody napísal o niečo neskôr. V realite svoje hudobné pôsobenie začal po odchode z univerzity, hraním po kaviarňach a kluboch v Greenwich Village.
Počas scény, kedy Bobby prvýkrát hrá v klube, stretávame dôležitú ženu jeho súkromného, ale aj pracovného života – Joan Baez. Baez bola už v tom čase veľmi populárna folková speváčka. Postupom času sa z nej a z Dylana stala dvojica, ktorá spolu nielen vystupovala, ale zdieľala aj komplikovaný romantický vzťah.
Druhou dôležitou ženou, jeho múzou a láskou, bola Suze Rotolo. Tá vo filme dostala meno Sylvie Russo a stvárnila ju Elle Fanning. Prostredníctvom nej vo filme zisťujeme, že Bobovo pravé meno je Robert Zimmerman, sledujeme jeho každodenný život a prvé miľníky v ceste za slávou.
Bob Dylan: Úplne neznámy nám ukazuje aj Dylanovo priateľstvo s Johnnym Cashom, ktoré sa aj v realite začalo listom práve od Casha. Nahliadame aj na Dylanovu rebelantskú povahu a jeho výstup na vrchol folkovej komunity. Sme svedkami jeho prerodu z akustiky k elektrike a s ním spojený odpor folkovej komunity.
Odkazovanie cez piesne
Komplikovaný vzťah a pocity medzi Bobom Dylanom a Joan Baez nezostali iba v súkromí. Navzájom si venovali niekoľko piesní. Dylanove piesne To Ramona, She Belongs To Me alebo Visions of Johanna hovoria o ich komplikovanom vzťahu a láske. Visions of Johanna, ktorej dĺžka presahuje sedem minút, hovorí o ľúbostnom trojuholníku medzi Dylanom, jeho manželkou a Baez.
Baez vo svojich piesňach reflektovala ich prepojenie až v 70. rokoch, kedy ich vzťah ochladol. Skladby ako To Bobby, Diamonds and Rust a Winds Of The Old Days, kde referuje aj Dylanovu Visions of Johanna. V týchto rokoch sú umelci znova spojený na turné, kedy vzniká Dylanova O Sister a Baezina O Brother, ktoré na seba odpovedajú. Tieto udalosti ale nie sú vo filme obsiahnuté.
Pokrikovali naňho, že je Judáš
V posledných scénach filmu vidíme vystúpenie Boba Dylana a jeho kapely na Newport Folk Festivale, ktorý, ako napovedá jeho názov, zhromažďoval fanúšikov a umelcov milujúcich folk. Folková hudba bola v tomto období nielen populárna, ale aj dôležitá pre vyjadrenie názoru, či nespokojnosti so stavom v spoločnosti.
Umelci využívali najmä akustické nástroje ako gitary alebo harmoniky, a texty piesní mali aj politickú motiváciu, či proti vojenskú tematiku. Príkladom je Dylanova pieseň Masters of War o Vietnamskej vojne alebo Cuban Missile Crisis o Kubánskej raketovej kríze počas studenej vojny, zobrazenej aj vo filme.
Hlavný hrdina, však prechádza prerodom vo svojom hudobnom štýle a akustickú gitaru vymieňa za elektrickú. Vydáva novú hudbu vzdialenú folkovému zvuku a organizátori festivalu sa ho snažia prehovoriť, aby ju nehral.
Dylan je však v srdci rebel, nechce robiť, čo mu ostatní prikážu, či aby ho ovládali. Posmelený svojím dobrým priateľom Johnnym Cashom zahrá svoje tri nové skladby. Jeho rozhodnutie sa nestretne s priazňou publika, dokonca ho vybučia.
„Vybučali ho preto, lebo sa dal na elektriku? Alebo pretože vystúpenie odflákli? Vybučali ho, pretože zahral iba tri piesne, aj keď si ľudia zaplatili, aby počuli viac? Existuje nesmierne množstvo odpovedí, a to je dôvod, prečo som napísal celú knihu,” objasňuje túto scénu Eiljah Wald – autor biografie o Dylanovi.
V dokumente Bob Dylan: Roads Rapidly Changing vysvetľujú, že folk označovali za autentický a čistý. Na druhej strane, pop bol vulgárny a akoby z iného sveta. Keďže sa Dylan vo svojom vystúpení odklonil od tejto „čistoty“, brali to fanúšikovia ako zradu a z obecenstva sa ozýva: „Judáš!”.
Napriek tomu, že sa film niekoľkokrát odklonil od reality, označenie Judáš si umelec naozaj z obecenstva vypočul. Nebolo to síce na tomto festivale, ale počas jeho vystúpenia v Manchestri o niekoľko mesiacov neskôr.
Zdramatizovanie predlohy
Predlohou pre film bola kniha už spomínaného Eiljaha Walda s názvom Dylan Goes Electric! (v preklade Dylan sa dal na elektriku!). Wald sa v rozhovore pre Suffolk University priznal, že nebolo jednoduché získať informácie o Dylanovom súkromnom živote.
„Ak ste sa stretli s niekým, kto mal naozaj blízky vzťah s Dylanom, nikdy o ňom nechceli hovoriť. To je cesta akou zostanete jeho blízkym priateľom.” Dodal, že o spevákovom súkromnom živote vieme menej ako o akejkoľvek inej celebrite.
Hlavným zdrojom pre jeho knihu boli najmä rozhovory a nahrávky z roky 1965 z folkového festivalu v Newporte, ktorý je vyvrcholením filmu a zobrazuje konflikt medzi milovníkmi folku a Dylanovym vystúpením s elektrickou gitarou.
Filmový tvorcovia sa aj napriek mravčej práci autora odklonili od niektorých faktov, ktoré sme už spomínali aj vyššie. Wald, však nebral tieto zmeny ako zneuctenie svojho diela, ale povedal: „Bol by som radšej, keby bol film nudnejší? Nie. Je dobré, že veľa vecí zdramatizovali, tak aby to pasovalo na obrazovky.”
Oplatí sa film vidieť?
Bob Dylan: Úplne Neznámy ponúka pekné vizuálne spracovanie scén, zobrazenie New Yorku a ďalších miest počas 60. rokov minulého storočia. Divák môže sčasti nahliadnuť aj do spoločenskej situácie, z ktorej mu určite najviac utkvie noc počas Kubánskej raketovej krízy, kedy sa Američania pripravovali na najhoršie.
Herecký výkon Chalameta ako Boba Dylana je dôveryhodný. Vyzerá ako on, pohybuje sa ako on a pozornému oku neunikne ani detail na Dylanove zvláštne dlhé nechty. Dokázal do reči zakomponovať spevákovo typické „hundranie” a aj jeho spev, keďže všetky skladby vo filme naspievali samotní herci. Chalamet sprostredkoval Dylanovu zvláštnu povahu, ktorá bola zmesou odstupu od ľudí a ambície dokázať niečo veľké.
Ostatné herecké výkony tiež nezaostávajú. Elle Fanning odviedla skvelú prácu pri zobrazení Sylvie a prenesení jej emócií z plátna na diváka. Nortonovo stvárnenie Pete Seegera bolo natoľko dobré, že jeden z fanúšikov, ktorý si pamätal skutočného Seegera, sa priznal, že si v niektorých momentoch naozaj myslel, že je to on.

Bob Dylan: Úplne Neznámy nezobrazuje celý životný príbeh Dylana, ale roky formujúce jeho kariéru, vzťahy a hudbu. Ukazuje ho ako nedokonalého človeka, ktorý je niekedy neistý, inokedy príliš sebavedomý až arogantný a divák ho môže znenávidieť.
Umelec nie je vyobrazený ako hrdina, ale skôr ako antihrdina, ktorý robí aj zlé, nemorálne rozhodnutia, ale hudba je pre neho nástroj na vyjadrenie samého seba. Chce byť voľný a nechce počúvať ako sa má ako folkový spevák správať, chce tvoriť vlastné skladby, a tým pretvoril nielen folkový, ale celý hudobný svet. Sledujeme jeho chuť experimentovať, ísť proti prúdu a stáť si za svojím presvedčením.