Aktuálna pieseň

Názov

Umelec

107, 2 FM - LADÍME S VAMI. VŽDY A VŠADE!



107, 2 FM - LADÍME S VAMI. VŽDY A VŠADE!

Background

Obľúbená marketingová kampaň s názvom Spotify Wrapped je po roku späť

Napísal na 12. decembra 2022

Spotify Wrapped 2022 je za nami. Veľká časť poslucháčov sa každý rok teší, ďalšia naopak kritizuje marketingovú kampaň. Aplikácia zverejnila aj zoznam najpočúvanejších interpretov a skladieb. 

Spotify Wrapped je súhrn dát pre používateľov aplikácie a je zverejnený každý rok začiatkom decembra. Zobrazuje akých interpretov a skladby ľudia počúvali najviac od začiatku január po koniec novembra. Výsledky sú pre každého prispôsobené na základe ich dát a vkusu. Zároveň sa dajú ľahko zdieľať medzi priateľmi alebo na sociálnych sieťach. 

Začiatky má už v roku 2015, kedy svoje dáta používatelia mohli nájsť pod názvom Year In Music. Od roku 2016 sa názov ustálil ako Spotify Wrapped. Dnes aplikácia okrem obľúbených skladieb a interpretov vyhodnocuje aj obľúbené podcasty, najviac počúvané hudobné žánre a dokonca vytvorí playlist pesničiek, ktoré používateľ najviac počúval. 

Podobnú funkciu vytvorila aplikácia aj pre umelcov. Zobrazuje napríklad, koľko ľudí počúvalo ich tvorbu, v akých krajinách a koľko mal konkrétny interpret prehratí za celý rok.

Spotify Wrapped od juhokórejskej dievčenskej kapely BLACKPINK. Zdroj: Twitter/ygofficialblink

Mnoho fanúšikov nevie, že ide vlastne o marketingovú kampaň.  Vo svojom Wrapped môžete nájsť aj koľko minút v roku ste aplikáciu používali. Tieto dáta majú naviesť ľudí, aby aplikáciu používať častejšie a zlepšili svoje výsledky. Je to zaujímavá a zábavná forma kampane, keďže rivali streamovacej služby, napríklad Apple Music, túto funkciu nemajú. 

Spotify Wrapped 2022

Spotify každý rok vyhodnocuje najviac počítaných interpretov, skladieb a žánrov. Vo svojom Wrapped môžete nájsť aj počet rôznych interpretov a skladieb počúvaných počas roka. Na záver aplikácia vytvorí personalizovaný playlist, kde sa nachádza top 100 skladieb konkrétneho poslucháča. 

Snímka playlistu top 100 skladieb, ktorý je vytvorený špeciálne pre každého poslucháča. Zdroj: Spotify.com

Vždy sa však vývojári snažia oživiť ich kampaň a prinášajú aj iné výsledky. Tento rok vyhodnotili, akú náladu mali ľudia podľa hudby, ktorú počúvali. Následne ich rozdelili počas celého dňa. Napríklad ráno a večer poslucháči mali iné nálady, často aj veľmi odlišné. 

Ako ďalšiu novinku streamovacia platforma predstavila 16 osobností poslucháčov hudby. Malo to vyjadriť, akým spôsobom poslucháči používajú túto platformu. Napríklad, či jednotlivci počúvajú svojich favoritov stále dokola alebo hľadajú nové žánre a skladby.

Ukážka typov osobností poslucháča hudby. Zdroj: Spotify

Akých interpretov počúvali ľudia najviac?

Streamovacia platforma Spotify zhrnula dáta všetkých používateľov. Úplne najpočúvanejší interpret globálne je Bad Bunny. Tento titul si drží od roku 2020. Na druhom mieste sa umiestnila Taylor Swift a veľmi obľúbený bol jej najnovší album Midnights. Do tejto kategórie patrí aj Drake, The Weekend alebo k-pop kapela BTS. 

Najobľúbenejšia skladba v roku 2022 je As It Was od Harryho Stylesa. Ďalšia v poradí je skladba Heat Waves od kapely Glass Animals. Spotify zároveň odhalil, že text tejto skladby bol najviac zdieľaný na sociálnych sieťach. 

Veľmi počúvaná bola aj skladba STAY, kde spojili sily Justin Bieber a The Kid LAROI. Umiestnil sa v tejto štatistike aj najpočúvanejší interpret Bad Bunny a jeho skladby Me Porto Bonito a Tití Me Preguntó. 

Spotify Wrapped 2022
Fotografia z koncertu najpočúvanejšieho interpreta na spotify Bad Bunnyho. Zdroj: Instagram/badbunnypr

Medzi top albumy, okrem tvorby od spomenutých umelcov, patria napríklad aj album = od britského hudobníka Eda Sheerana. Miesto si v štatistike zaslúžila aj rapperka Doja Cat s jej albumom Planet Her alebo SOUR od speváčky Olivie Rodrigo

Kritika používateľov

Spotify ako také bolo kritizované už od roku 2006. Mnoho fanúšikov sa nestotožňovalo s tým, ako kompenzujú umelcov, ktorí majú zverejnené skladby na tejto streamovacej platforme. Umelci dostávajú podiel z počtu prehratí, keďže fanúšikovia neplatia za jednotlivé skladby, ale za členstvo.

Toto kritizovali fanúšikovia aj tento rok. Za jedno prehratie skladby dostane umelec 0,0004 amerických dolárov, čiže za 1000 prehratí dostane 4 doláre. Spotify však berie časť financií aj za sprostredkovanie hudby a umelcom z celkovej sumy dostane len malé percento. 

Spotify Wrapped používa rôzne pestré farby a vlastné fonty písma, ktoré vytvárajú jedinečný dizajn. Zároveň z vašich dát urobí krátku prezentáciu vo forme videa. Tie sa ľahko dajú zdieľať na sociálnych sieťach. Niekomu sa výrazný štýl však veľmi nepáči. Zároveň majú používatelia pocit, že je príliš jednoduchý a nie veľmi premyslený alebo časovo náročný na vytvorenie.

Spotify Wrapped 2022
Ilustrácia pre tohtoročné Spotify Wrapped. Zdroj: Twitter/spotifycharts

Najväčším problémom kampane je však samotné zbieranie dát. Napriek tomu, že iné sociálne platformy sú za zhromažďovanie osobných informácií kritizované, pri Spotify to veľkej skupine ľudí neprekáža. Ak niekto zdieľa svoje Spotify Wrapped, môže to o osobe prezradiť viac ako uzná za vhodné.

Napríklad ak má niekto najpočúvanejšiu skladbu We Don’t Talk About Bruno z animovanéj rozprávky Encanto, môže indikovať, že je v domácnosti dieťa. Spotify umožňuje do istej miery ochranu osobných dát, vďaka funkcií s názvom Private Session.


Možnosti čitateľa

Zanechajte komentár

Váš email nebude publikovaný. Povinné polia sú označné *